
Trainers’ Housen vuosi 2021
Tältä sivustolta löydät tietoa Trainers’ House Oyj:n vuodesta 2021.
Toimitusjohtajan katsaus
Vuoden 2021 aikana talouden suhdanteen riippuvuus tartuntatilanteesta on Covid-19-pandemian edetessä pienentynyt. Trainers’ House on jatkanut pandemiatilanteen vauhdittamaa toiminnan uudistamista.
Trainers’ Housen liikevaihto kasvoi ja tulos vahvistui vuonna 2021. Yhtiön liikevaihto oli 10,3 miljoonaa euroa. Operatiivinen tulos oli 1,3 miljoonaa euroa, joka on 13 prosenttia liikevaihdosta. Vuoden lopussa yhtiö investoi markkinointikampanjaan sekä henkilöstön kiitosrahoihin. Ignis-palveluiden kannattavuus oli erinomainen. Kassatilanne vahvistui vuoden 2021 aikana.
Trainers’ Housen rahoitusasema on vahva. Yhtiön tavoitteena on jakaa osinkoa useammassa kuin yhdessä erässä yhteensä 1,0–1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Yhtiön markkina-arvo kaksinkertaistui vuonna 2021.
Trainers’ Housen tehtävä on auttaa ihmistä eteenpäin. Yhtiön strategiana on koskettaa ihmistä, sähköistää johtamista ja tuottaa todennettavia tuloksia.

Trainers’ House yhdisti vuonna 2021 Stronghold Suksee Oy:n toiminnan osaksi tarjoomaansa. Jatkossa yhtiöllä on kolme liiketoimintayksikköä: Media, Ignis ja Training. Asiakasratkaisuissa yhdistämme liiketoimintakriittisesti tilanteen vaatimat oikeat vivut. Näitä ovat mainetta kasvattava tarinankerronta, mahdollisuuksia luovat kohtaamiset sekä metodit, jotka parantavat käytäntöjä. Tavoitteena on vahvistaa asiakkaan kassavirtoja.
Liiketoimintamallin uudistaminen tarkoittaa asiakkaille paitsi todennettavia tuloksia, myös uusia jatkuvia palveluita ja sisältöjä. Näistä esimerkkejä ovat uutuustuotteet Growth Academy ja Lean Leadership– sivistystä, edistystä ja liikuntakasvatusta. Tavoitteena on testatun perustekemisen ohella kokeilla myös hallitusti uusia tuloksiin sidottuja ja pääomavivutettuja pitkäkestoisia asiakashankkeita.
Terve kassavirta ja kannattavuus ovat liiketoimintamme tärkeimpiä mittareita. Yhtiö jatkaa Ignis-liiketoiminnan vahvistamista. Valmennusliiketoiminnassa jatkamme myynti- ja lunastustyön tuotteistamista siten, että työ on vakioitua, sujuvaa ja tehokasta.
Kiitos asiakkaille, että olette luottaneet meihin. Kiitos työtovereille venymisestä.
Arto Heimonen
toimitusjohtaja
Trainers’ House Oyj

Yrittäjän puheenvuoro
Jari Sarasvuo
(yrittäjä, hallituksen puheenjohtaja, markkinointijohtaja)
Vaikka kuinka tittelini olisi hallituksen puheenjohtaja, tapani hahmottaa maailmaa ja löytää ratkaisuja ongelmiin on yrittäjän.
Suosin ajattelussa inversiota. Sillä haetaan vastauksia kysymykseen: mitä ei ainakaan soisi tapahtuvan? En halua jättää kiinnostavaa tarinaa kesken kaiken.
Strategian tarkoitus on lykätä konkurssia kauemmas. Varmistaa jatkuvuus, jotta saisi jatkossakin todistaa henkeä salpaavia käänteitä ja taitavaa tekemistä tiukassa paikassa.
Niinpä panostamme vitaliteettiin ja viisastumiseen. Siis voimavarojen kerryttämiseen ja kiirisinkestävyyteen niin ihmisenä kuin ammattilaisena. Laji on koukuttava.
Kriisejä on ollut ja kriisejä tulee. Näin on ollut edeltävät runsaat 30 vuotta ja toivon mukaan vielä seuraavat runsaat 30 vuotta.
Viime vuosi oli välivuosi, siis kriisien suhteen. Niinpä tehtiin tulosta.
Asiakkaat saivat arvonsa mukaan, henkilökunnan diili parani ja omistajatkin saivat lopulta osansa.
Näinhän se on, omistajien kiitos riskistä on residuaalisuure. Voittoa ehkä jää, kun kaikki muu on ensin ja varmasti muille annettu.
Tänä vuonna jäi taas jaettavaa myös omistajalle. Viime vuodet ollaan palattu tämänkin arvon suhteen kotiin: kun tekee tarpeeksi viisaasti hyvää asiakkaalle ja henkilökunnalle, myös omistaja saa vuosi toisensa jälkeen.
Ei muuten jatku mikään hyvä juttu ilman kiitollisuutta.
Kiitos asiakkaat. Saatiin taas tuhatmäärin tilaisuuksia ansaita luottamustanne, kiitos siitä.
Kiitos työkaverit. Saatiin taas hetkestä toiseen tilaisuuksia ansaita keskinäistä luottamustamme, kiitos siitä.
Vaikka vuosikymmen on tulosten valossa alkanut lupaavasti, yleisesti vuosikymmenen alku on ollut ihan mälsä. Mutta mikäli ajan merkit pitävät kutinsa, vuosikymmen jatkuu yhä paskempana.
Kriisiä siis pukkaa.
Onneksi on varustauduttu vainoharhaisella optimismilla ja voittavilla käytännöillä. Tulkoon mitä vaan, kuten Vesala laulaa.
Trainers’ Housen missio, visio ja strategia
Missiomme
Tehtävämme on auttaa ihmistä eteenpäin hänelle merkityksellisellä polulla. Synnytämme mainetta, luomme mahdollisuuksia ja tarjoamme menestyksen metodeja – niin asiakkaille kuin omille työntekijöillemmekin.
Teemme pikemminkin käsityötä kuin käsitetyötä. Innostuneet ihmiset ja todennettavat asiakastulokset ovat tekemisemme mittarit.
Visiomme
Tahdomme olla maailmanluokan muutosyhtiö. Meillä on aikaansaavimmat tekijät, vaikuttavimmat menetelmät sekä intohimo auttaa asiakasta onnistumaan läpimurtoon tähtäävien muutosten läpiviemisessä.
Strategiamme
Strategiamme on koskettaa ihmistä, sähköistää johtamista ja tuottaa todennettavia tuloksia. Strategiamme perusta on kasvaa asiakkaidemme kukoistuksen kautta. Tämän mittareina ovat kassavirta ja todennetut asiakastulokset. Strateginen painopisteemme on kehittää kasvua katalysoivia konsepteja sekä uusia ansaintamalleja. Tärkeimpiä panostuksia ovat johtamisen sähköistäminen, muutoshaasteiden mediallistaminen ja digitaaliset valmennusohjelmat.
Kosketa ihmistä
Jos ihmisessä mikään ei liikahda, todellisuudessa on niukasti toivottua liikettä. Jotta ihminen onnistuisi voittavassa tekemisessä ja kriittisten kehitysten toteuttajana, hänen on löydettävä niistä jotain itselleen tärkeää ja inspiroivaa.
Autamme asiakkaitamme näkemään muutoksen henkilöstön silmin, toteuttajien edun kautta ja kulkemaan muutosmatkaa yhdessä ihmisten kanssa, tekijöiden arjen todellisuudesta käsin.
Tehtävämme on auttaa ihmisiä toteuttamaan ja rakastamaan yhteistä tarinaa niin, että tärkeimmästä tekemisestä tulee totta.
Sähköistä johtamista
Jotta yhä useampi ihminen voisi liittyä yhteiseen tarinaan, kokea merkitystä työssään ja työskennellä entistä tuottavammin, olemme panostaneet työkaluihin, joilla kanavoimme johtamisenergiaa ihmisten arkeen.
Johtamisen sähköistäminen mahdollistaa johdon ohjauksen, yhteisen tahdon ja ihmisten arjen yhdistämisen.
Digitaaliset sisällöt ja muutoksen tukipalvelut tukevat yksilön onnistumista.
Tuota todennettavia tuloksia
Mitä ei osaa mitata, sitä ei voi johtaa. Todennettavat tulokset syntyvät, kun ihmiset haluavat toteuttaa yhteistä tarinaa, ymmärtävät mitä tekemällä se onnistuu ja saavat säännöllisesti ja riittävästi tukea tapojen muutokseen.
Lisäksi johdolla on oltava työkalut muutoksen johtamiseen.

Johtamisen mediallistaminen
Johtajan tehtävä on vaikuttaa.
Jotta joku voisi vaikuttua, johtamisviestin ja vastaanottajan väliin tarvitaan media.
Sana media tarkoittaa välittäjää, väliainetta. Perinteisiä johtamisen medioita ovat olleet vaikkapa palaverit, puheenvuorot, kirjeet tai lähijohtamistilanteet.
Edelleen toimivia, mutta erityisesti tänä päivänä valitettavan rajallisia. Johtajilla ei yksinkertaisesti riitä kasvoaikaa kaikille, joille pitäisi. Johtaja yksin ei skaalaudu.
Digitaalisten välineiden avulla saamme johtajan ja johtamisviestin vietyä sinne, missä sen tulisi vaikuttaa. Tuottamamme lisäarvo ei kuitenkaan jää vain tiedonvälitykseen.
Trainers’ House paitsi mediallistaa, myös viihteellistää johtamista. Viihde on keino kokea suuria tunteita turvallisesti.
Merkittävä osa maailman suurimmista brändeistä on viihdeyhtiöitä. Viihde ei ole kuitenkaan vain globaalien megabrändien työkalu, vaan siitä voi tehdä erittäin tehokkaan työkalun arkiseen johtamiseen.
Merkitysten synnyttäminen, vaikuttava viestintä ja ihmisten koskettaminen ovat olleet osa Trainers’ Housen DNA:ta sen synnystä asti.
Viimeisen viiden vuoden aikana Trainers’ House on entisestään vahvistanut kyvykkyyttään muotoilla vaikuttavia tarinoita, viihteellistää strategiaa, tehdä tärkeistä asioista kiinnostavia – eli kiteytetysti mediallistaa johtamista.
Olemme rakentaneet TV-tason Mojo Studion, josta Kotipizzan, Fujitsun ja Synlabin kaltaiset yhtiöt ovat tehneet verkkolähetyksiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Olemme luoneet mediallistettujen ratkaisujen liiketoimintayksikön, jossa muun muassa tuotetaan dokumenttielokuvia asiakasyritysten ihmisistä ja kulttuureista – elokuvia, jotka naurattavat, itkettävät sekä kasvattavat brändiarvoa ja työnantajamielikuvaa.
Meidän strategiamme ydin on koskettaa ihmistä. Kun tunne saadaan mukaan, suuretkin muutokset saavat mahdollisuuden.
Keitä me autamme?
Ylin johto
Tuemme asiakkaidemme läpimurtohankkeita esimerkiksi strategian muotoilun ja jalkauttamisen sekä tärkeimpien prosessien kehittämisen kautta.
“Minulla on kokemuksia Trainers’ Housesta aiemmistakin tehtävistäni ja hyvin positiivinen kokemus siitä, että talo pystyy ravistelemaan asiakasta. Ensin pois tolaltaan ja sitten entistä paremmalle tolalle”, Närhen toimitusjohtaja Tomi Haring kertoo.
Myynti / myyntijohto
Olipa haasteena myynnin suunta, määrä tai laatu, meiltä löytyy ratkaisu niin yksittäisten myyjien, kuin kokonaisten myyntiorganisaatioidenkin tehokkuuden ja tuottavuuden kasvattamiseen.
”Olemme tunnettuja myymälöistämme, joissa odotamme, että asiakkaat tulevat luoksemme. Kun halusimme viedä yritysmyynnin uudelle tasolle, meidän piti olla myös proaktiivisia asiakkaan suuntaan. Meillä ei ollut proaktiivista myyntimallia, ja tätä aloimme mallintaa Trainers’ Housen kanssa – mikä on tekemisen taso ja kuinka se tapahtuu?”, Gigantin yritysmyynnistä vastaava johtaja Jarno Sainio kertoo.
HR / lähijohtaminen
Autamme HR-päättäjiä niin strategisissa kuin päivittäisjohtamisenkin kehittämisen hankkeissa.
“Olemme saaneet oman oppaan yrityksemme toimintakulttuuriin ja johtamisen työkaluja, joissa näkyy meidän oma kädenjälki. Miten kohtelemme toisiamme ja miten yksilöllä on myöskin oikeus odottaa tietynlaista kohtelua. Toimihenkilöporukamme jo ennestään pieni vaihtuvuus on muuttunut mitättömään vaihtuvuuteen, joka on todella positiivista”, Cleantimen perustaja Pasi Neva kertoo.
Markkinointi
Tuemme asiakkaittemme markkinointia tarinallistamalla ja viihteellistämässä strategisia hankkeita. TV-tason Mojo Studiomme mahdollistaa sekä suorien lähetysten että tallenteiden tekemisen.
”Pohdimme myös muita vaihtoehtoja, mutta halusimme varmistaa ammattimaisesti tuotetun tilaisuuden. Meidät vakuutti Trainers’ Housen referenssit – jos tämä on lopputulos, niin yksi tuollainen meille kiitos! Saimme hyvännäköisen tapahtuman, joka ylitti osallistujien odotukset Trainers’ Housen näkemyksellisyys ja apu olivat tarpeen”, Cinian henkilöstö- ja viestintäjohtaja Henri Kronlund kertoo.

Yhteisiä onnistumisia asiakkaidemme kanssa
Alta näet esimerkkejä toteuttamistamme hankkeista – asiakkaiden kertomana, viihteelliseen muotoon saatettuna.
Aito Säästöpankki – Strategian läpimurto
Kun Aito Säästöpankin alueelliset pankit fuusioituivat, tarvittiin kirkkautta yhteisestä tulevaisuudesta. Jotta strategia voisi toteutua, piti luoda yhteinen tarina, joka kuvaisi kaikille samalla tavalla, mitä ollaan tekemässä ja miten.
“Haluamme olla asiakkaidemme kanssa, kuten ystävät ovat. Siitä lähti kehkeytymään idea Aitoa ystävyyttä -hankkeesta. Kysymyksenä oli, miten voisimme lanseerata tämän niin, että aidosta ystävyydestä tulisi meille toimintatapa”, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen kertoo.
Videolla toimitusjohtaja Ahonen ja Aito Säästöpankin HR- ja henkilöasiakasliiketoimintajohtaja Heini Piitulainen kertovat, miten Aitoa ystävyyttä -hankkeessa tehtiin pankin vahvimmista piirteistä todellinen kilpailuetu.
Accountor – Myynnin läpimurto
Accountorin myynnissä määrä ei ole ollut ongelma – asiakkaat saadaan kyllä palaveriin, kun heille kertoo, että hinnan voisi kilpailuttaa. Sen sijaan suunnan ja laadun kanssa oli parantamisen varaa.
“Haluamme tietenkin myynnissä kasvattaa asiakaskuntaamme ja tarvitsimme laadukkaita tapaamisia. Ennen kaikkea haimme sellaista kumppania, jonka kanssa voimme aidosti kehittää tekemistämme”, Accountorin myynti- ja markkinointijohtaja Tuomas Muurikainen kommentoi.
Laatua löydettiin (ehkä hieman yllättäen) suuntaa kohdistamalla. Accountor suoritti useamman keskitetyn myyntioperaation tarkkaan määriteltyyn markkinasegmenttiin.
Videolla Muurikainen kertoo, mitä keskitetyistä markkinavaltauksista opittiin – ja miten kohdesegmentin rajaus johti myös laadulliseen tasonnostoon.
Gigantti – Yritysmyynnin läpimurto
Gigantti on tuttu lähes kaikille, mutta vielä jokin aika sitten Gigantilla oli salaisuus – nimittäin se, että Gigantti tekee myös yritysmyyntiä.
Lähtötilanteessa Gigantin yritysmyynnillä ei ollut yhteistä toimintatapaa, eikä myynnin tekeminen ollut proaktiivista. Yritysasiakkaalle saattoi selvitä vasta myymälän kassalla, että he voivat luoda myös yritystilin, jonka kautta asiointi on vaivattomampaa.
”Olemme tunnettuja myymälöistämme, joissa odotamme, että asiakkaat tulevat luoksemme. Kun halusimme viedä yritysmyynnin uudelle tasolle, meidän piti olla myös proaktiivisia asiakkaan suuntaan. Meillä ei ollut proaktiivista myyntimallia, ja tätä aloimme mallintaa Trainers’ Housen kanssa – mikä on tekemisen taso ja kuinka se tapahtuu?”, Gigantin yritysmyynnistä vastaava johtaja Jarno Sainio avaa.
Videolla Sainio kertoo, miten yritysmyynnin lukko avattiin, ja miten tekeminen on räjäytetty aivan uudelle tasolle.
Cleantime – Lähijohtamisen läpimurto
Yrityssiivousta tuottavan Cleantimen esihenkilöistä merkittävä osa on nuoria, omista riveistä nousseita ihmisiä. Yhteisen pelikirjan ja -sääntöjen sopiminen ei ollut aivan mutkaton harjoitus.
”Tarvitsimme ulkopuolisen äänen vahvistamaan työilmapiiriä ja työn merkitystä sekä kirkastamaan, mitä ihmisten roolit organisaation sisällä sekä asiakkaan suuntaan käytännössä tarkoittavat.
Trainers’ Housen ehdotukset yhteistyölle eivät aina ole olleet ensialkuun innostavan kuuloisia – koska meille ei ole aina tarjottu sitä mitä me haluamme, vaan sitä mitä tarvitsemme. Onneksi olemme luottaneet, koska jälkikäteen mietittynä näiden ehdotusten toteuttaminen on ollut välttämätöntä”, Cleantimen perustaja Pasi Neva summaa.
Videolla yrityksen perustaja Neva kertoo, miten Cleantime onnistui rakentamaan yhteisen toimintakulttuurin ja johtamisen työkaluja, joita on helppo soveltaa arjessa.
SE Mäkinen Logistics – Viihteellistämisen läpimurto
Yli 60-vuotias autologistiikan perheyritys, SE Mäkinen Logistics, oli keväällä 2021 historiallisen käänteen edessä. Vuosia jatkuneet neuvottelut paremmasta työaikamallista oltiin viimein saatu päätökseen. Nyt myös sopimuksen henki haluttiin viestiä sidosryhmille.
Juridisten yksityiskohtien sijaan SE Mäkinen päätyi kuvaamaan sopimusneuvotteluiden hyvää henkeä. Toteutustavaksi valikoitui Mojo Studiosta kuvattu talk show, jossa SE Mäkisen ja Teollisuusliiton edustajat kertovat sopimuksen henkisestä ja moraalisesta puolesta.
”Olen sanoinkuvaamattoman tyytyväinen nopeuteen ja ammattitaitoon, jolla Trainers’ Housen väki sai keskustelumme talteen! Kiitosta satelee koko organisaatiostamme, ja sisältö auttaa meitä käymään keskustelua tästä historiallisen suuresta uudistuksesta”, SE Mäkinen Logisticsin toimitusjohtaja Iiro Mäkinen iloitsee.
Videolla Mäkinen avaa, mitä hyötyä viihteellistämisestä oli ison työaikasopimusmuutoksen läpiviennissä.
Trainers’ House työnantajana
Trainers’ Housen missio on auttaa ihmistä eteenpäin. Tuotamme mainetta, mahdollisuuksia ja metodeja, jotka tekevät menestyksestä todennäköisempää.
Tarjoamme henkilöstöllemme työsuhde-etuna osallistumisoikeuden Jari Sarasvuon johdolla pidettävään Trainers’ House Growth Academy työ- ja valmennusohjelmaan. Ohjelmasta on valmistunut yli 1000 alumnia vuosien saatossa.
Toimimme neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Oulussa ja Espanjan Torreviejassa. Yhtiömme palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa 126 henkilöä täysipäiväisiksi työntekijöiksi muutettuna.
Tulevaisuuden työpaikkana Trainers’ House
MARKKINOIJAT auttavat asiakkaitamme asiakashankinnassa, laadun varmistamisessa ja asiakkaiden tekemisen viemisessä seuraavalle tasolle. Sovimme vuosittain jopa 35 000 asiakastapaamista. Trainers’ Housen markkinoijat toteuttavat lisäksi asiakashaastatteluita, johtavat asiakasprojekteja, sekä osallistuvat asiakkaidemme myynnin ja markkinoinnin tehtäviin. Muutostukitiimin markkinoijat työskentelevät osana asiakkaidemme muutoshankkeiden läpivientiä. Kymmenet markkinoijat etenevät vuosittain seuraavan vaatimustason tehtäviin talon sisällä. Laatu on prioriteettimme, sillä jokainen asiakaskeskustelu on bränditeko.
KONSULTIT vastaavat asiakashankinnasta, asiakassuhteiden hallinnasta sekä asiakasprojektien johtamisesta, konsultoinnista ja valmentamisesta. Autamme asiakkaitamme nousemaan seuraavalle tasolle. Konsultin työ liittyykin keskeisesti liiketoimintakriittisten tulosten aikaansaamiseen asiakkaidemme kanssa.
PROJEKTIPÄÄLLIKÖT vastaavat asiakaslupauksen toteutumisesta tehokkaalla projektijohtamisella moniprojektiorganisaatiossa. Projektipäälliköt huolehtivat projektin aikataulusta, laajuudesta ja budjetista.
TRAINEE-OHJELMA uudistettiin viime vuonna kurssimuotoisesta ohjelmasta jatkuvaksi ohjelmaksi. Ohjelman tavoitteena on kasvattaa työuransa alkuvaiheessa olevista ihmisistä tulevaisuuden ammattilaisia markkinoinnin, konsultin ja projektipäällikön tehtäviin sekä tukitoimintoihin. Ohjelma koostuu valmennuksista ja työssäoppimisesta.
MEDIATIIMIIN kuuluu sisällöntuottajia, tarinankertojia ja projektijohtajia. Mediatiimi auttaa asiakkaitamme saamaan huomion asiakkaamme tärkeimmässä sidosryhmässä. Johtaminen mediallistuu, joten tiimimme tekee työtä asiakkaidemme maineaseman vahvistamiseksi.
LIIKETOIMINNAN TUKI varmistaa, että johdolla on oikea liiketoiminnan tilannekuva ja suositukset tarvittavista toimenpiteistä ovat auringontarkkoja. Liiketoiminnan tuki palvelee asiakastyötä tekeviä ihmisiä, jotta he voivat onnistua työssään. Lisäksi liiketoiminnan tuen tehtävänä on huolehtia laskutuksesta, perinnästä ja muista asiakasarvon syntymisen kannalta keskeisistä tukitoiminnoista. Vuonna 2021 laskutimme keskimäärin 250 asiakasta kuukausittain.

Trainers’ Housen arvot
Trainers’ House on arvojohdettu yritys. Arvot auttavat ihmistä valitsemaan oikein vaikeassakin tilanteessa. Arvoista nouseva kulttuuri on yrityksemme sydän.
Ihminen
Ihminen on arvojemme ydin. Teemme töitä nimenomaan ihmisten kanssa, heidän arjestaan ja todellisuudestaan käsin, oli kysymys asiakkaista tai omasta yrityksestä.
Rohkeus
Rohkeus on työyhteisössämme sitä, että emme kainostele vaikeidenkaan asioiden kohtaamista. Elämän rajat määräytyvät suhteesta pelkoon. Teemme sen työn, mikä toimeksiantajamme menestymiseksi on tehtävä.
Nopeus
Jos työskentelee ripeästi, ei tarvitse hosua tai tehdä huolimattomasti. Kokemuksesta tiedämme, että tekemisen lykkääminen tuhoaa tuloksia. Ilman aloitetta ei voi draivata tärkeitä asioita.
Kasvu
Kasvu pitää elossa. Ilman kasvua kuihtuu. Haastamme niin itsemme kuin asiakkaamme kasvamaan ja kypsymään ihmisinä, ammattilaisina ja yrityksinä.
Tulos
Tulos on työmme mitta. Todennetut tulokset antavat asiakkaillemme syyn tehdä yhteistyötä kanssamme. Todennetut asiakastulokset antavat meille tarkoituksen jatkaa työtämme.