
Trainers’ Housen vuosi 2020
Tältä sivustolta löydät tietoa Trainers’ House Oyj:n viime vuodesta.
Toimitusjohtajan katsaus
Trainers’ Housen toiminta siirtyy kiihtymisvaiheesta leviämisvaiheeseen
Vuosi 2020 oli Covid-19 pandemian ja yleisen taloudellisen tilanteen vuoksi Trainers’ Houselle poikkeuksellinen.
Talouskriisi näkyi myynnissä ja liikevaihdossa. Yhtiö karsi kuluja. Pandemia ja sitä seurannut talouden äkkijarrutus löivät yhtiön keväällä luvunlaskuun. Luvunlasku ei ehtinyt pitkälle. Trainers’ House onnistui myyntityössä sekä pitämään kassan terveenä ja tuloksen positiivisena. Pandemia pakotti uudistamaan toimintaa pikavauhtia.
Trainers’ Housen liikevaihto oli 9,4 miljoonaa euroa. Operatiivinen kannattavuus nousi konsernissa kokonaisuutena 11 prosentin tasolle.
Ignis-palveluiden kannattavuus oli erinomainen. Kassatilanne on vahvistunut. Kokonaisuutena tarkastellen lopputulosta voidaan pitää näissä olosuhteissa erinomaisena suorituksena.

Terve kassavirta ja kannattavuus ovat liiketoimintamme tärkeimpiä mittareita. Yhtiö jatkaa Ignis-liiketoiminnan vahvistamista sekä varmistaa valmennusliiketoiminnassa uuden reseptin mukaisen tavan luoda arvoa. Tavoitteena on vahvistaa Trainers’ Housen asemaa johtamisen sähköistämisessä sekä valmennuksen mediallistamisessa.
Yhtiö otti vuonna 2020 etävaikuttamisen position. Etäkohtaamisista ja -valmennuksista on tullut normaali toimintatapa.
Trainers’ House paransi vuonna 2020 merkittävästi mediallistamiskyvykkyyttään. Yhtiö investoi ensin omaan Mojo -tuotantostudioon ja toiseksi osti Stronghold Suksee Oy:n osakekannan.
Tavoitteena on varmistaa kyvykkyys palvella asiakkaita moderneilla ratkaisuilla, jotka sisältävät johtamisen tarinallistamista sekä digitalisointia.
Asiakkaita tuetaan strategian ja vaikuttavan viestinnän mediallistamisessa ja viihteellistämisessä. Toimenpiteiden avulla voidaan tehdä irtiotto vanhakantaisesta valmennusliiketoiminnasta.
Vuoden 2020 aikana tuotteistimme ja yksinkertaistimme myynti- ja lunastustyötä siten, että työstä tuli vakioitua, sujuvampaa ja tehokkaampaa. Uudistimme loppuvuonna 2020 myös henkilökohtaisten valmennusten koko tarjooman.
Uudistamistyötä on välttämätön jatkaa. Tätä uudistumista on myös uusien kanavien ja konseptien houkuttelevuuden kokeilu. Esimerkiksi Fight Club: The Momentum Game uutena jatkuvamaksuisena palveluna on saanut lupaavan alun.
Esittelemme tällä kertaa asiakascaset myös videotallenteina. Niissä kuvataan asiakkaiden tekemiä läpimurtoja, joita tukemassa olemme saaneet olla mukana.
Kiitos asiakkaille luottamuksesta. Kiitos työtovereille taistelutahdosta vaikeissa olosuhteissa!
Arto Heimonen
toimitusjohtaja
Trainers’ House Oyj

Yrittäjän puheenvuoro
Jari Sarasvuo (yrittäjä, markkinointijohtaja, hallituksen jäsen)
Maailma luo nahkaansa.
Näin on hoettu ainakin sen ajan, kun itse olen kyennyt tekemään havaintoja narratiiveista, joilla kuvataan maailman menoa. Kaikki muuttuu, lähes tunnistamattomaksi. Näkis vaan. Tähän asti muutospuhe on ollut liioittelevaa.
Mutta tällä kertaa tuntuu siltä, että muutospuhe päinvastoin vähättelee murrosta, joka vääjäämättä vyöryy päällemme. Suhde ympäristöön, toimeentuloon, valtioihin, terveyteen, lähimmäiseen, tapoihin, sopimuksiin ja lakeihin etc myllertyy hurjaa vauhtia.
Jos tästä selvitään ilman sotaa tai hyperinflaatiota, olemme lajina onnistuneet. Koska luontoni vastaisesti valitsen optimismin, lähden siitä onnellisesta oletuksesta, että jännitteet eivät sytytä maailmanpaloa eikä arjen tarpeiden rahoittaminen muutu sietämättömäksi kamppailuksi.
Vaikka kävisi hyvin, käsillä on sopeutumishaaste, jollaista ei ole pariin, kolmeen sukupolveen nähty.
Jos kaikkien osaksi tullutta sopeutumishaasteesta selviää vakavasti vaurioitumatta, ihmiselle se tarkoittaa paradoksaalisesti polariteetin toista päätä, kukoistusta. If we survive, we will succeed.
Se kysyy kolmea kyvykkyyttä:
Sosiaalinen pääoma
Yksin ei eristäytymisestä ja etäilystä seuraa mitään hyvää siinä maailmassa, jossa tarvitsemme enemmän yhteistyötä ja toistemme kautta tapahtuvaa myötävaikutusta kuin koskaan. Yksin tekevän osaaminen menettää nopeasti merkityksensä. Tarvitaan yhteyttä ja yhteistä tehtävää kasvavaan joukkoon lajitovereita.
Ideat paremmasta
Vanhuuttaan väsyneiden ajatusten varassa ei ole turvallista edetä kaoottiseksi käyvässä maastossa. Eilisen päivän tieto on tämän päivän tietämättömyyttä. Eilisen erinomaisuus on jo tänään ajoankkuri. Tarvitaan tuoreita ja muutosvoimaisia ideoita, joilla muokataan uuteen asentoon nyrjähtänyttä todellisuutta suotuisammaksi. Tee päätöksiä todellisuudesta käsin, älä mahoista maailmanselityksistä käsin.
Hyvähenkisyys
Eudaimonia. Voihan sitä narista, valittaa, tuomita ja protestoida, mutta ei sellaisella saa mitään aikaiseksi. Nyt tarvitaan inspiraatiota, joka energisoi luovia ratkaisuja, lujittaa yhteistyötä, tarjoaa toivoa dystopioiden sijaan. Tarvitaan vitaliteettia ja viisautta.
Paljon pitää muuttua, jotta tärkein saisi säilyä
Meille Trainers’ Housessa se tarkoittaa hellittämätöntä pyrkimystä koskettaa ihmistä, sähköistää johtamista ja tuottaa todennettavia tuloksia. Myös murroksen keskellä.
Viime vuosi vahvisti taas kerran tarinaa, jonka turvin yhtiön olemassaolon ja toiminnan moraalinen oikeutus kantaa jo neljännellä vuosikymmenellä.
Trainers’ Housen missio, visio ja strategia
Missiomme
Tehtävämme on auttaa työn raskauttamaa ihmistä ymmärtämään, toteuttamaan ja rakastamaan yhteistä tarinaa.
Luomme korkoa korolle -tuloksia ihmisten arjesta käsin, emme ylhäältä alas. Pikemminkin käsityötä kuin käsitetyötä. Innostuneet ihmiset ja todennettavat asiakastulokset ovat tekemisemme mittarit.
Visiomme
Tahdomme olla maailmanluokan muutosyhtiö. Meillä on aikaansaavimmat tekijät, vaikuttavimmat menetelmät sekä intohimo auttaa asiakasta onnistumaan läpimurtoon tähtäävien muutosten läpiviemisessä.
Strategiamme
Strategiamme on koskettaa ihmistä, sähköistää johtamista ja tuottaa todennettavia tuloksia. Strategiamme perusta on kasvaa asiakkaidemme kukoistuksen kautta. Tämän mittareina ovat kassavirta ja todennetut asiakastulokset. Strateginen painopisteemme on kehittää kasvua katalysoivia konsepteja sekä uusia ansaintamalleja. Tärkeimpiä panostuksia ovat johtamisen sähköistäminen, muutoshaasteiden mediallistaminen ja digitaaliset valmennusohjelmat.
Kosketa ihmistä
Jos ihmisessä mikään ei liikahda, todellisuudessa on niukasti toivottua liikettä. Jotta ihminen onnistuisi voittavassa tekemisessä ja kriittisten kehitysten toteuttajana, hänen on löydettävä niistä jotain itselleen tärkeää ja inspiroivaa.
Autamme asiakkaitamme näkemään muutoksen henkilöstön silmin, toteuttajien edun kautta ja kulkemaan muutosmatkaa yhdessä ihmisten kanssa, tekijöiden arjen todellisuudesta käsin.
Tehtävämme on auttaa ihmisiä toteuttamaan ja rakastamaan yhteistä tarinaa niin, että tärkeimmästä tekemisestä tulee totta.
Sähköistä johtamista
Jotta yhä useampi ihminen voisi liittyä yhteiseen tarinaan, kokea merkitystä työssään ja työskennellä entistä tuottavammin, olemme panostaneet työkaluihin, joilla kanavoimme johtamisenergiaa ihmisten arkeen.
Johtamisen sähköistäminen mahdollistaa johdon ohjauksen, yhteisen tahdon ja ihmisten arjen yhdistämisen.
Digitaaliset sisällöt ja muutoksen tukipalvelut tukevat yksilön onnistumista.
Tuota todennettavia tuloksia
Mitä ei osaa mitata, sitä ei voi johtaa. Todennettavat tulokset syntyvät, kun ihmiset haluavat toteuttaa yhteistä tarinaa, ymmärtävät mitä tekemällä se onnistuu ja saavat säännöllisesti ja riittävästi tukea tapojen muutokseen.
Lisäksi johdolla on oltava työkalut muutoksen johtamiseen.

Johtamisen mediallistaminen
Johtajan tehtävä on vaikuttaa.
Jotta joku voisi vaikuttua, johtamisviestin ja vastaanottajan väliin tarvitaan media.
Sana media tarkoittaa välittäjää, väliainetta. Perinteisiä johtamisen medioita ovat olleet vaikkapa palaverit, puheenvuorot, kirjeet tai lähijohtamistilanteet.
Edelleen toimivia, mutta erityisesti tänä päivänä valitettavan rajallisia. Johtajilla ei yksinkertaisesti riitä kasvoaikaa kaikille, joille pitäisi. Johtaja yksin ei skaalaudu.
Digitaalisten välineiden avulla saamme johtajan ja johtamisviestin vietyä sinne, missä sen tulisi vaikuttaa. Tuottamamme lisäarvo ei kuitenkaan jää vain tiedonvälitykseen.
Trainers’ House paitsi mediallistaa, myös viihteellistää johtamista. Viihde on keino kokea suuria tunteita turvallisesti.
Merkittävä osa maailman suurimmista brändeistä on viihdeyhtiöitä. Viihde ei ole kuitenkaan vain globaalien megabrändien työkalu, vaan siitä voi tehdä erittäin tehokkaan työkalun arkiseen johtamiseen.

Merkitysten synnyttäminen, vaikuttava viestintä ja ihmisten koskettaminen ovat olleet osa Trainers’ Housen DNA:ta sen synnystä asti.
Viimeisen viiden vuoden aikana Trainers’ House on entisestään vahvistanut kyvykkyyttään muotoilla vaikuttavia tarinoita, viihteellistää strategiaa, tehdä tärkeistä asioista kiinnostavia – eli kiteytetysti mediallistaa johtamista.
Olemme rakentaneet TV-tason Mojo Studion, josta Kotipizzan, Fujitsun ja Synlabin kaltaiset yhtiöt ovat tehneet verkkolähetyksiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Olemme luoneet mediallistettujen ratkaisujen tiimin, jossa muun muassa tuotetaan dokumenttielokuvia asiakasyritysten ihmisistä ja kulttuureista – elokuvia, jotka naurattavat, itkettävät sekä kasvattavat brändiarvoa ja työnantajamielikuvaa.
Meidän strategiamme ydin on koskettaa ihmistä. Kun tunne saadaan mukaan, suuretkin muutokset saavat mahdollisuuden.
Keitä me autamme?
Ylin johto
Tuemme asiakkaittemme läpimurtohankkeita esimerkiksi strategian muotoilun ja jalkauttamisen sekä tärkeimpien prosessien kehittämisen kautta.
“Olemme tehneet muutoshankkeita Trainers’ Housen kanssa. Koen, että Trainers’ Housen kanssa muutosta saadaan vietyä eteenpäin. Trainers’ Housella on hyvin konkreettinen ote seuraaviin tehtäviin ja askeliin”, sanoo Lassila & Tikanojan liiketoimintajohtaja Antti Niitynpää.
Myynti / myyntijohto
Olipa haasteena myynnin suunta, määrä tai laatu, meiltä löytyy ratkaisu niin yksittäisten myyjien kuin kokonaisten myyntiorganisaatioidenkin tehokkuuden ja tuottavuuden kasvattamiseen.
”Myyntijohdon valmennusohjelma tarjosi minulle ensimmäistä kertaa konkreettisia työvälineitä, joilla myyntiä voi johtaa” , Laattapisteen myyntijohtaja Tomi Rouvinen kertoo.
HR / lähijohtaminen
Autamme HR-päättäjiä niin strategisissa kuin päivittäisjohtamisenkin kehittämisen hankkeissa.
”Trainers’ Housella on laaja ja kattava työkalupakki, josta on löytynyt paljon menetelmiä ja malleja hyödynnettäväksi. Olemme tyytyväisiä projektijohtamiseen ja kommunikaatioon – meitä muistutetaan pitkäjänteisesti tärkeimmästä tekemisestä. Yhteistyö on luonut ajattelutavan, jossa mietitään aiempaa enemmän, kuinka toimintatapoja voisi kehittää”, kertoo Ponssen henkilöstöjohtaja Paula Oksman.
Markkinointi
Tuemme asiakkaittemme markkinointia tarinallistamalla ja viihteellistämässä strategisia hankkeita. TV-tason Mojo Studiomme mahdollistaa sekä suorien lähetysten että tallenteiden tekemisen.
“Mojo Studiossa toteutettu Ruskapäivä-tapahtuma kosketti ihmisiä saamamme palautteen perustella. Tapahtuma sähköisti johtamista, ja pystyimme sitä kautta lanseeraamaan meille tärkeän Mestariluokka-kasvuohjelman. Lähetys myös tuotti konkreettisia tuloksia, sillä saimme Mestariluokkaan hakemuksia enemmän kuin odotimme”, toteaa Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas.

Yhteisiä onnistumisia asiakkaidemme kanssa
Alta näet esimerkkejä toteuttamistamme hankkeista – asiakkaiden kertomana, viihteelliseen muotoon saatettuna.
Kotipizza Group – intohimon läpimurto
“Kotipizza on selvinnyt koronakriisistä hyvin, mutta yrittäjät eivät ole päässeet tapaamaan toisiaan samalla tavalla kuin ennen. Jotain piti keksiä, jotta ihmisiä saadaan osallistettua, yhteishenkeä luotua ja kannustettua ihmisiä jaksamaan”, tiivistää Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas.
Videolla Isokangas kertoo, miten fyysisesti etäällä olevat ihmiset saatiin henkisesti lähelle toisiaan. Avainasemassa oli – ehkä yritysviestinnässä poikkeuksellisesti – viihde.
“Perinteisesti verkkosisällöt ovat olleet tiedon välitystä. Siinä ei ole juurikaan tunnetta tai viihdettä mukana. Halusimme vaikuttaa ihmisiin ja herättää tunteita. Onnistuimme viihteellisyyden tuomisessa todella hyvin.”
Lassila & Tikanoja – työjaon läpimurto
Läpimurto-lähetyksessä Niitynpää kertoo, miten ratkaisevan tärkeä työn uusjako toteutettiin – ja mitä projektin aikana on opittu.
Lassila & Tikanoja haluaa olla Suomen suurin ja paras siivousyritys vuonna 2022. Tavoite vaati organisaatiomuutoksen, jossa työroolit muuttuivat tukemaan siivouksen strategiaa.
”Me teimme ison roolimuutoksen siivouksessa, joka oli alalle ihan uudenlainen. Roolitimme uudestaan toimenkuvia ja loimme myös täysin uusia rooleja”, kertoo Lassila & Tikanojan liiketoimintajohtaja Antti Niitynpää.
Työnjaon ansiosta ratkaisukeskeisyys on parantunut, ja ihmiset voivat keskittyä oikeisiin asioihin. Samalla myös henkilöstötyytyväisyys on parantunut.
DHL Global Forwarding Finland – asiakaskokemuksen läpimurto
Kun Veli-Matti Qvintus otti vuonna 2015 Suomen DHL Global Forwardingin johtaakseen, yritys oli varsin haastavassa tilanteessa. Nykyisin yksikkö on Euroopan parhaimmistoa vaikkapa kasvulla, kannattavuudella tai asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydellä mitattuna.
Äskettäin yritys aloitti Suomessa asiakaskokemuksen parantamiseen keskittyvän hankkeen nimeltään APPA – alan paras ja positiivisin asiakaskokemus.
”Hankkeen avulla DHL Global Forwardingin henkilöstön asiakaslähtöisyys ja asiakastyytyväisyys kasvoivat. NPS-luku nousi 15 pistettä ja on nyt toimialallemme erinomaisella tasolla (noin 75 pistettä). Lisäksi vuosittain mitattava henkilöstön sitoutuminen yhteiseen tekemiseen on noussut ennätystasolle, ja 87% henkilöstöstä suosittelisi yritystämme erinomaisena työpaikkana”, DHL Global Forwardingin HR-johtaja Kirsi Lehto kertoo.
ISS Direct Suomi – asiakashankinnan läpimurto
ISS Directin myyntitiimissä on 10 myyjää. Asiakkaina ovat yksittäiset siivouspalveluasiakkaat sekä suuremmat ketjuasiakkaat. Myyntityö tässä kohderyhmässä vaatii merkittävää aktiivisuutta asiakkaan suuntaan: kontaktointia, tapaamisia ja tarjouksia.
”Vaaditulla aktiviisuustasolla tunnistimme selkeitä pullonkauloja myynnin ihmisten kapasiteettiin verrattuna. Meidän piti uudistaa prosessia, jotta pääsisimme tavoitteisiimme nykyisellä väkimäärällä,” kuvailee ISS Directin myyntijohtaja Viktor Niskanen.
ISS Direct uudisti uusasiakashankinnan prosessiaan yksinkertaistamalla ja selkeyttämällä – hyvin tuloksekkaasti.
”Uusi toimintamalli on tuottanut meille lähes miljoona euroa lisää vuosiliikevaihtoa. Paitsi, että prosessin tuunaus on tuonut meille merkittävästi lisää kauppaa, on tässä kyse myös isosta markkinointiteosta,” Niskanen iloitsee.
Praecom Group – strategian läpimurto
Praecom Group auttaa yrityksiä järjestämään onnistuneita kokouksia huolehtimalla kaikesta kokouksiin liittyvästä teknologiasta asennuksesta ylläpitoon ja tukeen. Viime aikoina Praecomin ammattitaidolle on siis ollut kysyntää – avainasemassa on ollut se, miten tämän pelipaikan osaa käyttää hyväkseen.
Se puolestaan kysyy strategiaa, jolla on joskus tapana jäädä ikävästi piippuun juuri silloin, kun pitäisi ampaista matkaan. Praecomille kävi paremmin.
“Pääsimme asetettuihin tavoitteisiin strategian jalkauttamisen kanssa. Strategia on määritelty – ilman ulkopuolista synnyttämismallia tämä ei olisi ollut mahdollista”, Praecom Groupin hallituksen puheenjohtaja Miika Liljedahl kertoo.
Katso videolta, miten strategia syntyi – ja miten yleisimmät kompastuskivet vältettiin?
Trainers’ House työnantajana
Trainers’ Housen toiminnan tarkoituksena on koskettaa ihmistä, sähköistää johtamista ja tuottaa todennettavia asiakastuloksia. Ihminen on kaiken tekemisen keskiössä. Todennettavia asiakastuloksia saavutetaan parhaiten, kun hankkeita johdetaan asiakkaan yrityskulttuurin kautta. Ihmisten halu kasvaa ja kehittyä sekä asiakasarvon tuottaminen yhdistävät kaikkea tekemistä. Yhtiö toimii neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Oulussa ja Espanjan Torreviejassa. Yhtiön palveluksessa oli keskimäärin 116 henkilöä vuonna 2020 täysipäiväisiksi työntekijöiksi muutettuna.
Tulevaisuuden työpaikkana Trainers’ House
MARKKINOIJAT auttavat asiakkaitamme asiakashankinnassa, laadun varmistamisessa ja asiakkaiden tekemisen viemisessä seuraavalle tasolle. Markkinoijat osallistuvat Trainers’ House Growth Academy työ- ja valmennusohjelmaan. He sopivat vuodessa noin 30 000 tapaamista, toteuttavat asiakashaastatteluita sekä osallistuvat asiakkaidemme myynti- ja markkinointitilaisuuksiin. Trainers’ Housen muutostukitiimin markkinoijat työskentelevät osana asiakkaidemme hankkeiden läpivientiä. Kymmenet markkinoijat etenevät vuosittain seuraavan vaatimustason tehtäviin talon sisällä. Laatu on prioriteettimme, sillä jokainen asiakaskeskustelu on bränditeko.
TRAINEE-OHJELMA. Trainee-ohjelman tavoitteena on kasvattaa tulevaisuuden ammattilaisia markkinoinnin, muutoskonsultin ja -projektipäällikön sekä tukitoimintojen tehtäviin. Ohjelma koostuu valmennuksista ja työssäoppimisesta.
MARKKINOINTIIMIIN kuuluu sisällöntuottajia, tarinankertojia ja projektijohtajia. Markkinointitiimi toteuttaa valmennuksen vallankumousta, mikä johtaa valmennuksen mediallistamiseen ja skaalautuvuuteen.
LIIKETOIMINNAN TUKI varmistaa, että johdolla on oikea liiketoiminnan tilannekuva ja suositukset tarvittavista toimenpiteistä ovat auringontarkkoja. Liiketoiminnan tuki palvelee asiakastyötä tekeviä ihmisiä, jotta he voivat onnistua työssään. Lisäksi toiminnon tehtävänä on huolehtia laskutuksesta, perinnästä ja muista asiakasarvon syntymisen kannalta keskeisistä tukitoiminnoista.
MUUTOSPROJEKTIPÄÄLLIKÖT varmistavat hankkeiden läpiviennin ja asiakasarvon syntymisen. Heidän tehtävänä on varmistaa, että asiakasprojektit saavuttavat tavoitteensa.
MUUTOSKONSULTIT vastaavat asiakashankinnasta, asiakasprojektien johtamisesta ja lunastamisesta. Vuonna 2020 muutoskonsulttien toimintaympäristö mullistui, kun etätapaamisista ja -valmennuksista tuli uusi normaali. Trainers’ House ottikin itselleen etävaikuttamisen position.

Trainers’ Housen arvot
Trainers’ House on arvojohdettu yritys. Arvot auttavat ihmistä valitsemaan oikein vaikeassakin tilanteessa. Arvoista nouseva kulttuuri on yrityksemme sydän.
Ihminen
Ihminen on arvojemme ydin. Teemme töitä nimenomaan ihmisten kanssa, heidän arjestaan ja todellisuudestaan käsin, oli kysymys asiakkaista tai omasta yrityksestä.
Rohkeus
Rohkeus on työyhteisössämme sitä, että emme kainostele vaikeidenkaan asioiden kohtaamista. Elämän rajat määräytyvät suhteesta pelkoon. Teemme sen työn, mikä toimeksiantajamme menestymiseksi on tehtävä.
Nopeus
Jos työskentelee ripeästi, ei tarvitse hosua tai tehdä huolimattomasti. Kokemuksesta tiedämme, että tekemisen lykkääminen tuhoaa tuloksia. Ilman aloitetta ei voi draivata tärkeitä asioita.
Kasvu
Kasvu pitää elossa. Ilman kasvua kuihtuu. Haastamme niin itsemme kuin asiakkaamme kasvamaan ja kypsymään ihmisinä, ammattilaisina ja yrityksinä.
Tulos
Tulos on työmme mitta. Todennetut tulokset antavat asiakkaillemme syyn tehdä yhteistyötä kanssamme. Todennetut asiakastulokset antavat meille tarkoituksen jatkaa työtämme.